Tuesday, February 19, 2008

IPT perlu pengurusan cekap

KEKUATAN dan kejayaan sesebuah institusi pengajian tinggi (IPT) hanya dapat dicapai melalui kepemimpinan dan pengurusan cemerlang, hasil perancangan jangka panjang termasuk mempersiapkan bakal pemimpin dari kalangan tenaga akademik.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Mustapa Mohamed, berkata setiap IPT perlu mengenal pasti calon di kalangan tenaga akademik di IPT masing-masing untuk dilatih bagi membolehkan mereka menjadi pemimpin di universiti berkenaan suatu hari nanti.

Katanya, kumpulan pertama yang perlu dikenal pasti adalah dekan di fakulti atau pusat pengajian untuk didedahkan aspek kepemimpinan berikutan tanggungjawab dan peranan mereka yang besar terutama soal perancangan.

"Setiap institusi yang hebat harus ada perancangan antara lima hingga 10 tahun akan datang," katanya ketika merasmikan seminar Kecemerlangan Fakulti: Strategi dan Implikasi anjuran Akademi Kepimpinan Pengajian Tinggi di Shah Alam, kelmarin. Mustapa berkata, IPT perlu mencontohi pengurusan Khazanah Negara Berhad (Khazanah) yang hanya bermula sebagai entiti perakaunan milik Kerajaan Pusat yang mengurus dan menyenggara aset negara, tetapi kini ia menjadi institusi disegani dan memiliki pelaburan di India dan Indonesia.

"Ia dipimpin orang yang dipilih melalui sistem dianggap telus dan mereka bukan saja mampu menjana idea, malah melaksanakan idea itu. Saya ingin nasihatkan kepada kepemimpinan IPT untuk menjadikan pengalaman Khazanah sebagai teladan.

"IPTA sama seperti Khazanah iaitu entiti kerajaan dan ia mempunyai sedikit kebebasan," katanya. Mustapa berkata, dekan yang dikenal pasti perlu didedahkan teknik pengurusan terkini, selain IPTA harus bersedia bekerjasama dengan pengurusan IPT swasta.

Selain itu, katanya, IPTA juga harus menyediakan suasana akademik lebih telus dan kondusif bagi memberi semangat dan menarik lebih ramai tenaga akademik terbaik untuk menyertai atau kekal di universiti masing-masing. Beliau berkata, antara perkara yang boleh dilakukan termasuk memberi penghargaan kepada ilmuan terkemuka dan mencapai kejayaan.

"Sebagai contoh, pagi tadi (kelmarin) kami sudah bermesyuarat dan bersetuju untuk menambah bilangan profesor 'super scale' A iaitu gred tertinggi dalam kerajaan.

“Sebelum ini, hanya lima enam orang saja menjadi profesor gred A tetapi sekarang dah ada 30 orang. "Saya sudah arahkan kepada semua IPT untuk mengenal pasti profesor di gred C dan B yang cemerlang untuk diiktiraf dan diberikan kenaikan ke gred A yang setaraf jawatan Ketua Setiausaha," katanya.

No comments: