Tuesday, November 25, 2008

Kewajaran IPTA lantik pakar luar lonjak kecemerlangan

KEPUTUSAN pihak pengurusan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) melantik pakar asing untuk melonjakkan kecemerlangan, adalah wajar dan sejajar proses pemindahan teknologi serta kepakaran pelbagai bidang dalam menempuh arus globalisasi.

Amalan yang sudah dilaksanakan sejak lebih 50 tahun lalu itu menjadi tradisi bermula dengan menjemput profesor luar memeriksa bahan penyelidikan ilmiah pelajar hinggalah kepada membawa masuk profesor pelawat.



Malah, pada permulaan sesebuah universiti sekitar 1960-an dan 1970-an, puluhan profesor luar dibawa masuk dengan bayaran lumayan.

Tokoh Akademik, Prof Diraja Ungku Aziz, berkata era masa kini menuntut ahli akademik lebih kreatif dan inovatif dalam membawa institusi mereka ke persada antarabangsa bagi membolehkannya berada sebaris universiti terkemuka dunia.

Apa yang lebih penting, katanya, pemilihan pakar perlu tepat dengan mengambil kira pelbagai faktor serta memberi peluang kepada mereka yang benar-benar layak secara teori dan praktikal selain sudah mencatatkan kejayaan membanggakan.

Beliau berkata, pelantikan itu berbentuk pelaburan yang tidak dapat diukur dalam bentuk wang ringgit dan hasilnya juga tidak dapat dilihat dalam tempoh jangka pendek.

"Segala kemajuan mahupun kejayaan yang dikecapi sesebuah institusi adalah hasil pelaburan. Pelantikan pakar asing juga antara bentuk pelaburan dan hasilnya akan dinikmati dalam tempoh jangka panjang.

"Kita perlu melihat keputusan yang dibuat hari ini adalah untuk kebaikan generasi akan datang. Pihak universiti perlu memantau sumbangan pakar berkenaan dari semasa ke semasa bagi memastikan pelantikan serta pelaburan mencapai objektif diharapkan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas keputusan IPTA melantik pakar asing dalam melonjakkan kecemerlangan pendidikan.

Baru-baru ini, akhbar serta ahli politik mempersoalkan kewajaran pihak Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) melantik pakar bedah laparoskopik warga Australia, Prof Dr Tan Hock Lim sebagai Profesor Ulung.

Pelantikan itu dibincangkan kerana menganggap gaji ditawarkan kepada Dr Tan iaitu AS$48,000 sebulan begitu lumayan. Keputusan yang menimbulkan ketidakpuasan pihak tertentu, kata Ungku Aziz, semua pihak berhak bertanya dan membincangkan isu berkenaan.

Bagaimanapun, katanya ia adalah sesuatu amalan positif dalam proses pemindahan teknologi dan pengetahuan untuk dimanfaatkan bersama. Pelantikan Dr Tan, katanya, wajar kerana ia membabitkan usaha mewujudkan pusat pembedahan termaju yang masih belum ada di rantau ini.

Malah, kepakaran yang dimiliki pakar berkenaan adalah sesuatu yang subjektif untuk diukur kerana memerlukan kepakaran serta kemahiran tinggi dalam bidang berkaitan yang tidak ada pada semua individu.

Bagaimanapun, Tokoh Sejarawan, Prof Emeritus Datuk Dr Khoo Kay Kim pula mempunyai pendapat berbeza kerana katanya, dewan Parlimen bukan medan sesuai membincangkan keputusan ahli akademik melantik pakar antarabangsa.

Beliau berkata, tindakan sesetengah Ahli Parlimen itu katanya, seolah-olah menuding jari hinggakan kejatuhan ranking IPTA oleh badan penarafan Times Education Supplement turut dikaitkan dengan faktor gender yang jelas menggambarkan kecetekan pemikiran.

Katanya, mereka yang membincangkan isu berkenaan langsung tidak mempunyai pengalaman atau pengetahuan mengenai senario akademia negara.

Bagaimanapun, beliau bersetuju dengan keputusan IPTA melantik pakar terkemuka dalam melonjakkan kecemerlangan dengan kadar upah berbaloi. Ini adalah aliran global dalam mengejar arus pembangunan.

Katanya, keputusan sama dilaksanakan Singapura dengan mengambil pakar dari Amerika Syarikat. Hasilnya, institusi pengajian tinggi di republik berkenaan berjaya meningkatkan kualiti dan kini berada sebaris universiti terkemuka dunia.

Kemasukan pakar asing ini juga mampu menyuntik semangat cendekiawan tempatan untuk terus bersaing secara sihat. Menerusi proses ini, masing-masing berkongsi pengetahuan dan pengalaman yang sekali gus memindahkan teknologi dan kepakaran untuk dimanfaatkan bersama.

Khoo berkata, negara tidak perlu ghairah membawa pakar asing hingga mengetepikan sarjana tempatan hingga membantutkan semangat mereka untuk terus berbakti kepada negara.

Bagaimanapun, Naib Canselor UKM, Prof Datuk Dr Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin, ketika diminta mengulas kewajaran universiti melantik Dr Tan berkata, tindakannya wajar kerana tokoh yang dilantik terbukti sudah mencatat kejayaan dan diiktiraf pada peringkat global.

Dr Tan anak kelahiran Malaysia adalah antara segelintir pakar bedah pediatrik yang berkemahiran dalam endoskopi atau apa yang dikatakan minimally invasive surgery laparoskopik yang ada di dunia. Sebelum dilantik, universiti mendapat rujukan dan sokongan daripada pakar terkemuka dalam bidang berkaitan.

Sharifah Hapsah berkata, Dr Tan juga pernah menerima tawaran sama untuk mewujudkan pusat berkenaan di Singapura selain tawaran daripada universiti terkemuka di United Kingdom.

"Saya bersyukur kerana beliau sedia berkhidmat di Malaysia yang dianggapnya sebagai peluang keemasan untuk berbakti di negara tanah tumpah darahnya selepas 43 tahun menempa pelbagai kejayaan dalam bidang yang diceburi di Australia.

"Sebaik pelantikannya, satu Pusat Kemahiran Pembedahan Terkini (ASSC) ditubuhkan di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM). Penubuhan ini menjadikan Malaysia muncul negara pertama di rantau ini mempunyai kemudahan sedemikian.

"Hasil penubuhan ASSC juga berjaya membawa masuk pelabur iaitu syarikat berpangkalan di Lembah Silikon Tuttlingen, Jerman, Karl Storz yang bersetuju menyediakan peralatan dewan bedah dengan kos bernilai RM6 juta selain RM1 juta yang sudah dipersetujui syarikat farmasi antarabangsa dalam bentuk biasiswa kepada pelajar yang layak.

"Persetujuan dimeterai menerusi surat hasrat pemberian dana yang ditandatangani di PPUKM baru-baru ini," katanya.

Sumbangan itu, kata Sharifah Hapsah melengkapkan ASSC UKM dengan peralatan endoskopi terkini yang membolehkan kursus bertaraf antarabangsa dan penyelidikan lanjutan dalam key hole surgeri dan melatih pakar bedah dalam bidang berkenaan.

Mengenai bayaran, beliau berkata, UKM begitu teliti dalam membuat keputusan dengan amalan negara maju seperti Korea Selatan dan Singapura yang juga membawa masuk pakar luar. Sebenarnya negara berkenaan menawarkan ganjaran lebih tinggi nilai daripada apa yang ditawarkan UKM.

Di sebuah universiti di United Kingdom, pakar seperti Prof Tan dibayar sekitar 1.5 hingga 2 juta pound sterling bagi tempoh kontrak empat tahun. Untuk menjayakan hasrat melonjak prestasi pengajian tinggi dengan cepat ke hadapan, kita perlu mempunyai mentaliti melabur secara jangka panjang.

Cetak artikel | Hantar

No comments: