Monday, September 29, 2008

Ingati warga emas sambut raya bersendirian

Alhamdulillah, 1 Syawal menjelang lagi dan tahun ini merupakan sambutan berganda apabila Hari Raya Aidilfitri disambut pada 1 Oktober 2008 yang juga Hari Warga Emas.

Dalam kesibukan dan kemeriahan sambutan Aidilfitri, terfikirkah kita akan segelintir insan di rumah warga emas dan mereka yang bergelar warga emas di serata negara yang menyambut kedatangan 1 Syawal bersendirian?

Aidilfitri menjadi suatu yang nostalgik dan memori pilu bagi mereka yang ditinggalkan untuk menghabiskan sisa-sisa kehidupan sama ada keseorangan di rumah sendiri mahupun di rumah warga emas. Sepanjang Ramadan, lumrahnya terpampang di dada akhbar gambar dan berita pelbagai pihak, baik korporat atau ahli politik yang menyampaikan derma dan sedekah kepada yang kurang bernasib baik antaranya golongan anak yatim, orang kurang upaya, fakir miskin dan warga tua.

Namun, apabila Syawal menjelma, tiada pula kedengaran berita orang perseorangan atau kumpulan yang mengunjungi mereka di rumah warga emas kerana masing-masing sibuk dengan sambutan raya masing-masing di kampung atau bersama keluarga.

Pernah beberapa wawancara akhbar disiarkan yang memaparkan kisah warga emas menyambut 1 Syawal bersendirian. Namun berapa ramai yang terdetik untuk menyambut Aidilfitri bersama mereka.

Setiap pagi raya, setelah solat Aidilfitri dan menziarahi kubur, ahli keluarga berkumpul di rumah keluarga dan bersalam- salaman dengan semua ahli keluarga daripada yang paling tua hinggalah yang paling muda. Yang berpangkat datuk dan nenek terhibur dengan kunjungan anak dan cucu-cicit di pagi raya.

Setelah bersarapan pagi, mereka keluar beraya ke rumah kaum keluarga dan sahabat handai.
Satu amalan terpuji apabila mengunjungi saudara-mara yang berpangkat datuk atau nenek yang tinggal bersendirian tetapi janganlah pula menyerbu ke rumah mereka dengan konvoi kereta dan minta dilayan seadanya pula!

Fikirkanlah, bagi mereka yang tinggal bersendirian di rumah warga emas, mungkinkah mereka dapat merasai kembali kemeriahan kunjungan anak cucu di pagi raya?

Justeru di hari raya ini, jika ada kesempatan atau apabila lalu di hadapan rumah warga emas semasa keluar beraya, singgahlah untuk beraya bersama mereka.

No comments: