Tuesday, March 25, 2008

Malaysia mampu wujud universiti bertaraf dunia

Tingkat integriti, kebebasan akademik syarat naik ranking: Kajian MALAYSIA satu daripada empat negara Islam berpotensi lebih mempunyai universiti bertaraf dunia, menurut kajian dijalankan pakar perunding antarabangsa, Dr Naceur Jabnoun.

Berdasarkan kajian perunding kanan dari Sheikh Sqar Program For Government Excellence, Emiriah Arab Bersatu (UAE) itu, tiga negara lain ialah UAE, Qatar dan Turki.

Meskipun hasil kajian itu mendapati 50 negara Islam seluruh dunia mencatat nombor negatif ramalan bilangan universiti bertaraf dunia, empat negara berkenaan menduduki senarai teratas lebih berpotensi, iaitu ramalan paling hampir nombor kosong. Berdasarkan kajian itu, UAE menduduki tangga teratas dengan mencatat -1.78341944 dari segi ramalan bilangan universiti bertaraf dunia, diikuti Qatar (-2.26742458), Turki (-2.30760207) dan Malaysia (-2.84695605).

Sambil menjelaskan keseluruhan negara Islam terbabit mencatat nombor antara -1.78 hingga -9.05 bagi ramalan itu, Naceur berkata, tiada universiti dari negara Islam menduduki senarai 300 terbaik di dunia.

“Masalah signifikan kebanyakan negara Islam bukan dari segi pembiayaan, tetapi lebih kepada masalah berkaitan rasuah, kekurangan kebebasan dan pentadbiran bersama.

“Walaupun masalah ini bukan eksklusif kepada universiti dalam dunia Islam saja, ahli akademik harus sedar bahawa mereka perlu berperanan sebagai ejen perubahan dan menyokong yang baik, yakni lebih norma sikap Islamik.

“Pilih kasih, nepotisme, autokrasi dan pengehadan kebebasan akademik bertentangan dengan inti pati kecemerlangan akademik,” katanya. Beliau berkata demikian dalam kertas kerja bertajuk Factors Affecting University Excellence: Lessons to Muslim Countries yang dibentangkan pada Seminar Antarabangsa Mengenai Pengajian Tinggi Dalam Dunia Islam: Cabaran dan Prospek di Kuala Lumpur, kelmarin.

Sementara itu, Prof Madya Dr Hassanuddeen Abdul Aziz dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia pula antara lain menyarankan supaya penanda aras serta rangkaian kerja universiti Barat, Asia dan dunia Islam dipertingkat. Seterusnya, membangunkan agenda tahunan untuk mempertingkat proses dalaman seperti penyelidikan dan khidmat bermutu, pemantauan kualiti, di samping alumni, kebolehpasaran serta pengajaran dan pembelajaran berkualiti.

“Selain itu, mengkaji kekuatan universiti terbaik dan strategi mereka dalam penarafan,” katanya ketika membentangkan kertas kerja bertajuk Importance of Quality Assurance & University Ranking In Higher Education.

Thursday, March 13, 2008

Lepasan SPM kena bijak pilih kursus lanjut pengajian

SEMUA 439,255 calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2007 memperoleh keputusan masing-masing kelmarin dengan 6,247 calon atau 1.42 peratus mendapat gred A bagi semua subjek yang diambil, berbanding 5,685, tahun sebelumnya. Keseluruhannya, 382,286 calon mendapat sijil SPM kali ini, berbanding 358,060 pada 2006. SPM tahun lalu adalah kumpulan pertama mengikuti pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris bermula Tingkatan Satu pada 2003. Keputusan itu menunjukkan pelaksanaan program berkenaan tidak menjejaskan prestasi calon sama ada di bandar atau luar bandar. Malah pencapaian bagi mata pelajaran Matematik Tambahan, Fizik dan Biologi meningkat.

Paling membanggakan ialah apabila Azali Azlan, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Yan, Kedah, memperoleh 20 1A dan satu 2A, memecah rekod pencapaian yang dipegang pelajar SMK Ulu Tiram, Johor Bahru, Nur Amalina Che Bakri pada 2004 lalu. Pencapaian luar biasa Azali itu mencatat sejarah baru SPM selain membuktikan pelajar Melayu juga mampu memperoleh kecemerlangan dalam akademik jika berusaha gigih. Kecemerlangan ini disusuli seorang calon mendapat keputusan 1A dalam semua 16 subjek yang diambil, diikuti masing-masing tiga calon bagi 15 dan 14 subjek, 13 subjek (33), 12 subjek (160), 11 subjek (270), 10 subjek (394), sembilan subjek (27) dan lapan subjek (seorang).

Kita ucapkan tahniah kepada mereka yang mendapat keputusan cemerlang dan diharap pelajar yang bakal menduduki SPM tahun ini mengikuti jejak dan inspirasi mereka. Seperti kata Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom, kejayaan cemerlang seorang pelajar mesti merangkumi dua aspek – akademik dan kokurikulum. Kemasukan ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) turut mengambil kira pembabitan pelajar dalam kokurikulum termasuk sukan ketika di sekolah. Seseorang pelajar yang mendapat banyak A belum tentu boleh memilih apa saja kursus yang diminati kerana masih ada 10 peratus yang diambil kira untuk ke IPTA iaitu pembabitan dalam kokurikulum. Ketika mengisi borang permohonan, lepasan SPM harus meneliti syarat kelayakan mengikuti program yang ditetapkan IPTA bagi memastikan mereka membuat pilihan yang tepat bagi membolehkannya mendapat pengiktirafan dan pekerjaan apabila lulus kelak.

Bagi calon yang memperoleh keputusan kurang memberangsangkan, peluang masih menanti sekiranya gagal memasuki ke IPTA. Banyak pilihan program pengajian ditawarkan IPT swasta bersesuaian dengan kelayakan masing-masing. Jika memilih Tingkatan Enam, mereka harus menunggu dua tahun lagi untuk memperoleh STPM sebelum ke menara gading, tetapi jika bercadang memasuki IPTA untuk mengikuti program diploma, pelajar tidak harus tersalah pilih kursus. Mereka tidak semestinya memilih universiti yang ada nama kerana tidak semua universiti dan kolej universiti menawarkan pengajian terbaik dalam semua bidang pengkhususan.

Majikan kini lebih arif menilai universiti yang memberi kursus dan kemahiran terbaik. Sehubungan itu, pelajar boleh menggunakan kemudahan internet dan maklum balas daripada universiti dan graduan untuk memilih pusat pengajian dan kursus yang betul. Bagi pelajar yang tidak begitu cemerlang dalam akademik tetapi berminat menyertai kursus vokasional dan teknik, peluang mereka masih terbuka dengan memasuki politeknik. Mereka boleh memilih kursus yang digemari untuk memperoleh sijil ataupun diploma sebelum melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah atau terus memasuki alam pekerjaan.